beleving

Wat willen we bereiken op het gebied van beleving?
Het centrum moet winnen aan uitstraling en levendigheid, passend bij een middelgrote centrumstad. Venlo kan zich hierbij onderscheiden door de kenmerkende kwaliteiten van het centrum beter te benutten.

De grootste kracht van het centrum is de compacte historische binnenstad met een middeleeuws stratenpatroon en veel historische panden. Deze kwaliteit willen we voor bezoekers beter zichtbaar maken en verder versterken. De belevingswaarde en economische potentie van de Maas moet veel beter benut worden. Tot slot willen we dat in het centrum ervaren kan worden waar de regio Venlo goed in is: ‘vers en voedsel’ en de duurzaamheidsprincipes van ‘Cradle-to-Cradle’. 


Wat moeten we daar voor doen?
  • Een aantal randen en entrees (het Vleesplein, Koninginnesingel en Maaskade) vertellen niet het verhaal van de binnenstad. Bovendien zijn het onaantrekkelijke gebieden. Dit moet met voorrang worden verbeterd. Daarnaast zijn ook de Keulsepoort en het Nolensplein twee belangrijke knooppunten die opgewaardeerd moeten worden als poort van de binnenstad en plek om te zitten en vertoeven:
  • Meer uniformiteit aanbrengen in de openbare ruimte.
  • Binnen de historische setting moeten wandelaars en fietsers meer intuïtief hun weg kunnen vinden, voor met name de oost-west routes in de binnenstad moet dit verbeteren.
  • Openen van stegen en binnenterreinen ter versterking van het intieme en historische karakter van de binnenstad.
  • Meer functies toevoegen in de winkelstraten, waardoor deze straten na sluitingstijd veiliger en levendiger worden.
  • Om Maaswaard en KazerneKwartier echt onderdeel van het centrum te maken, is de herkenbaarheid van routes naar de binnenstad wezenlijk.
  • Toevoegen van horeca en recreatievoorzieningen langs de Maas. Ook de weidse natuur op de oevers van de Maas moeten direct betreedbaar worden gemaakt vanuit de intieme en drukke binnenstad.
  • Stimuleren van het beleven van de thema’s ‘vers en voedsel’ en ‘cradle-to-cradle’ bij het winkelen, in de horeca en de (semi)-openbare ruimtes en gebouwen: onderdeel hiervan is het aantrekken van een een Fresh & Food winkelaanbod (zie ook thema ‘winkelen’).